mandag den 28. marts 2011

I genbrugsværkstedet







 I håndarbejde laver de en masse ting lige fra kvaste til tøj. De bruger symaskiner, stof, synåle og blyanter og nogle elever brugte også lim og en hel masse pap. De brugte pap til punge. De bruger også tebreve til pynt, nogen af dem bruger dem til pungene. De brugte gammelt tøj til at lave nyt tøj af det igen. De brugte tebreve i stedet for at smide dem ud og tøjet på samme måde. Der er mange, der har taget en masse ting med i stedet for at smide tingene ud. 





          



Henry Heerups skraldekunst

Henry Heerups skraldekunst

Henry Heerup (4. november 1907 – 30. maj 1993) var en dansk maler, billedhugger og grafiker. Han er mest kendt for sine fantasifulde malerier, som indeholder en masse farver og symboler. Heerup opfandt begrebet ”skraldekunst.” Han var ikke særlig glad for at gå i skole, og han brugte sin fritid på at finde finurlige ting i Nørrebros baggårde. Ud af de ting han fandt, lavede han skulpturer, eller satte dem sammen til billeder.
På samme måde skal skraldekunst-værkstedet lave skulpturer og malerier af gamle ting og sager, som folk ikke vil have mere. Kunsten, de laver, skal til sidst udstilles, så folk får lov til at se, hvad de har arbejdet med.

Vi har snakket med Sally, som har været på skraldekunstholdet om mandagen.

Hvad hedder du, hvor gammel er du og hvilken klasse går du i?
Sally 8.y, 14 år

Hvad er du i gang med lige nu?
"Frækfyr01" er en mand af skrald, som Sally er i gang med at lave ud af bl.a. en Abercrombie and fitch pose.

Hvor længe skal du være på Henry Heerups skraldekunst værksted?
Jeg skal være her resten af mandagen.

Er det spændende? Hvorfor/hvorfor ikke?
I starten var det langtrukkent fordi, vi skulle høre et foredrag, men senere var det meget sjovt, da vi selv kom i gang. Det var også dejligt, da solen begyndte at skinne.

Har du fået noget ud af det (rent fagligt)?
Jeg har lært at bruge en lim pistol og lidt om Henry Heerup.

Af Kamilla, Rebecca og Marlene 8.x

Fuglekasser



Fuglekasser
Der bliver arbejdet på højtryk i sløjdlokalet, som styres af Thomas og Tage. Da vi gik ned i sløjdlokalet var der fuld knald på, og der blev i den grad savet mange brædder ud.
Vi fik fat i Signe fra 3. x, der gerne ville svare på vores spørgsmål.
Synes du, det er sjovt at bygge fuglekasser?
Ja, jeg synes det er sjovt at lave noget til naturen og skolen. Og det, tror jeg også, andre vil synes.
Skal du forsætte med dette værksted hele ugen?
Nej, det skal jeg ikke. Jeg glæder mig meget til skraldekunst. Jeg tror også, det vil blive lidt kedeligt, hvis man KUN skulle lave fuglekasser. Det, synes jeg, også andre skal have lov til at prøve.
Kan resten af skolen gøre brug af de fuglekasser I laver?
Ja, for så vil der komme flere fugle og det vil jeg gerne have. Det vil også se flot ud med mange fugle på skolen.
Hvilke forventninger har du til resten af featureugen?
Jeg glæder mig til det hele og specielt skraldekunst. Jeg tror, det bliver sjovt at lære så meget om miljøet og naturen, og jeg ser meget frem til resten af featureugen.

Det var hvad Signe havde at sige om fuglekasserne.
Skrevet af Andreas og Kareem.

Miljøuge på Kvikmarkens Privatskole - en reportage.

Miljøuge på en skole i Søborg:
På Kvikmarkens Privatskole i uge 13, har vi miljøuge, og vi er i fuld gang med projekterne. Man kommer forbi forskellige værksteder fra dag til dag. Der er for eksempel miljøkunstværk, musikværk, miljøbio og miljøjagten.
Skrevet af Josephine 7.x og Emilie 7.y

Dag 1
I dag har vi været ovre og besøge ”Skraldekunst”, ”miljøjagten”, ”Stil skarpt på skolens miljø”, og ”Fuglekasser”.
Line fra 3.x med en tallerken med økologisk mad.
Miljøjagten
Vi gik først hen til ”miljøjagten” og spurgte hvordan det gik der. Der var de i gang med at se om de kunne smage forskel på økologisk og ikke økologisk mad. Det var en meget svær prøve, fordi at de smagte ens. ”Miljøjagten” var en sjov aktivitet, da de fik smagt forskellige ting og lavet nogle opgaver om økologi.
Stil skarpt på skolen miljø
Vi var også ovre hos ”Stil skarpt på skolens miljø”. Der tog de billeder af skolens miljø, og lavede plancher med de flotte billeder. De fik taget nogle gode billeder, og vi fik af vide at det var en sjov oplevelse, at arbejde på tværs af klasserne.

Skraldekunst
Ovre hos ”Skraldekunst” lavede de figurer ud af skrald.  Størstedelen syntes at det var et sjovt værksted, men den ramte nok mest plet hos de lidt mindre elever. Det skrald de laver figurer af, er bland andet papir, rør og tastaturtaster. Også i dette værksted var de glade for, at der blev arbejdet på tværs af klasserne.
Fuglekasser
Til sidst på dagen var vi ovre hos dem, der lavede fuglekasser. Der brugte de save, søm og masser af træ. Det var også en sjov aktivitet, der fangede alles interesse, lige fra de små i begynder til de store i ottende.
Osman fra 1.x har været i sløjd.
Det har været en god dag på Kvikmarkens Privatskole, med masser af glæde. Vi glæder os til at hører mere om miljøugen på Kvikmarkens Privatskole. 
Tak til Line 3.x, Mia 7.x, Simon 6.y og Osman 1.x fordi at de så gerne deltog i disse interviews.










Husk at komme tilbage

Kære læsere.

Husk at komme ind på bloggen hver dag i miljøugen, for selvfølgelig at læse alle vores indlæg. Derudover skal I også lytte til Podcasten, skolens radio avis. Det er også muligt at deltage i vores afstemmninger. Der vil hver dag komme en ny afstemning, I kan deltage i.

-Kareem

Interview med Marcus Tram 6.x - Af Sebastian Kronborg


Hvad er det, I laver her i værkstedet?: Vi renser beskidt vand med sten og sand.
Hvad lærer I af det?: Vi skal finde ud af, om det er bedst at rense det med sten, vat og sand, eller om det er bedst at rense det med en si.
Hvilken metode var bedst?: Den med sten sand, og vat. Det bliver helt rent!
Hvis du blev spurgt, om du ville drikke det rensede vand, ville du så?: Ja.
Hvordan rensede I vandet?: Vi tog en 1/5 liters flaske, og klippede den midt over. Vi tog den ende, proppen sad i, og puttede vat, sten og sand i. Nu hældte vi beskidt vand i. -sværere var det faktisk ikke.

Kvikradio - dagens radioavis.


Free website - Powered By Wix.com

Hvem er info-Jesper?

Vi har været ude og interviewe Jesper, som sidder i infocenteret i hallen. Han er med i en gruppe som der hedder ” Den grønne karavane”. Hans job her på skolen er at hjælpe i infocenteret. Dette her projekt var noget skolen fandt på, Jesper er kun på skolen i dag (mandag) og på onsdag. Han arbejder som konsulent. Den grønne karavane er et miljøprojekt, der ligger i Gladsaxe.  De kommer ud på skoler og laver et arrangement at børn i klassetrinet 3-6.     
Interview med Jesper
 Hvad laver du i infocenteret?
Jeg guider/hjælper folk hen til de steder, hvor de skal være. Det er en fordel, at vi er to, for så kan den ene også hjælpe med at finde ting og materialer til lærere, der har brug for det. Det går vældig godt.”
Har du givet mange henvisninger(hjulpet mange)?
”Ja, der er en del, der har brug for hjælp, så det er godt infocenteret er her.”
Hvordan fandt du på, at vi skulle have miljø uge?
”Det var skolen, der fandt på det.” 
Har du været flere steder?
”Ja, det har jeg. Jeg er med i en gruppe, der hedder ”Den Grønne Karavane”, hvor jeg tager rundt på skoler og underviser, hovedsageligt 3.-6. klasse, om miljøet. ”
Hvad inspirerer dig ved at være konsulent?
”Jeg er med til at gøre en stor forskel.”
Hvad er dit indtryk af skolen(miljømæssigt)?
”Jeg synes, at det er et godt tegn, at skolen laver sådan et her projekt. Det viser at de tænker på miljøet.”
Går du meget op i miljøet?
”Ja både i vores og andre organismers fremtid.”

Lavet af Anders & Regitze

Skraldevæggen.

Her er hvad de har lavet på første dag.
Lotte  (værkstedsleder) og hendes elever siger at: til at lave en skraldevæg skal man bruge skrald, limpistoler og en plade. Værkstedet er sjovt fordi opgaven i værkstedet er sjov. De gør sådan: De har en plade og de putter slikpapir, papir og kapsler på pladen. Og det kalder de for skraldevæggen.

Af Malthe, Alfred og Eline 3.x